Da li postoji razlika između smeđih i belih jaja? Evo koja su zdravija i ukusnija
Mnogi veruju da su braon jaja zdravija od belih, ali stručnjaci tvrde da je prava razlika mnogo jednostavnija nego što većina misli.
10.03.2026
21:00
Shutterstock
Zdravlje
Iako holesterol u namirnicama poput jaja ima iznenađujuće mali uticaj na nivo holesterola u krvi, naučnici upozoravaju da je veća opasnost zasićena mast, koja direktno doprinosi stvaranju naslaga u arterijama.
Kardiolozi i dijetetičari navode da bi zdrave osobe trebalo da pojedu najviše jedno celo jaje dnevno ili dva belanca, dok bi osobe sa postojećim zdravstvenim problemima, poput bolesti srca, dijabetesa ili povišenog holesterola, trebalo da ograniče unos na najviše četiri žumanca nedeljno.
Međutim, ovo ograničenje važi pod jednim važnim uslovom, da osoba ne unosi mnogo zasićenih masti iz drugih izvora poput crvenog mesa, sira i maslaca. Ako je ishrana bogata tim namirnicama, stručnjaci savetuju da se unos žumanaca dodatno smanji, piše Daily Mail.
Ishrana bogata zasićenim mastima i gojaznost mogu podstaći jetru da proizvodi više holesterola. Taj višak se vremenom može taložiti u arterijama i stvarati plak, čime se povećava rizik od srčanog ili moždanog udara.
Dijetetičarka za preventivnu kardiologiju Julia Zumpano iz Cleveland Clinic ističe da istraživanja pokazuju kako ukupna količina zasićenih masti u ishrani ima veći uticaj na nivo lošeg LDL holesterola, nego holesterol koji unosimo hranom.
Kako se jaja pripremaju takođe igra važnu ulogu. Na primer, prženje jaja na maslacu može da poveća količinu zasićenih masti za dodatnih 2,5 do 3,3 grama. Zdravije metode pripreme uključuju kuvanje, poširanje ili pripremu na nelepljivom tiganju sa minimalnom količinom masnoće.
Važno je obratiti pažnju i na ostatak obroka. Dok povrće poput spanaća može obogatiti doručak, prilog poput slanine, kobasica ili sira može udvostručiti unos zasićenih masti i natrijuma, čime se smanjuju zdravstvene prednosti jaja.
Foto: Shutterstock
Na primer, sendvič sa jajetom, kobasicom i sirom može sadržati gotovo celokupnu preporučenu dnevnu količinu zasićenih masti. Jedno jaje (1,6 g), svinjska kobasica (5 do 8 g), kriška sira (5 do 6 g) i maslac za pripremu mogu zajedno dostići između 14 i 20 grama zasićenih masti.
Istraživanje objavljeno u časopisu American Journal of Clinical Nutrition pokazalo je da su osobe koje su jele dva jaja dnevno u ishrani sa malo zasićenih masti imale niži nivo LDL holesterola u poređenju sa onima na ishrani bogatoj mastima. To ukazuje na to da jaja mogu biti deo zdrave ishrane, sve dok se ograniči unos drugih izvora zasićenih masti.
Kada je nivo LDL holesterola previsok, on može da se nakuplja u arterijama i stvarati plak, zbog čega arterije postaju sužene i krute, čime se značajno povećava rizik od srčanog ili moždanog udara.
Aktuelne prehrambene preporuke navode da manje od 10% dnevnog unosa kalorija treba dolaziti iz zasićenih masti. Kod ishrane od 2000 kalorija dnevno, to znači najviše oko 20 grama zasićenih masti.
Mnogi veruju da su braon jaja zdravija od belih, ali stručnjaci tvrde da je prava razlika mnogo jednostavnija nego što većina misli.
10.03.2026
21:00
Najbolji doručak koji daje i sitost energiju su kombinacija jaja i avokada.
12.02.2026
06:00
Ljuštenje kuvanog jajeta često zna da bude naporno i dugotrajno, ali postoji jednostavan trik koji ceo posao završava za svega nekoliko sekundi.
08.02.2026
11:40
Albert Ajnštajn, jedan od najistaknutijih naučnika svih vremena, uvek je za doručak jeo pržena jaja.
31.01.2026
10:00
115. 08. 2026. u 15:57
215. 08. 2026. u 15:57
115. 08. 2026. u 08:36
215. 08. 2026. u 08:36
Vlada Srbije razrešila je profesore Nebojšu Bojovića sa mesta predsednika, a Vladana Đokića sa mesta člana Upravnog odbora Instituta za arhitekturu i urbanizam Srbije.
15.08.2026
14:44
Predsednica Narodne skupštine Ana Brnabić žestoko je reagovala nakon skandaloznog saopštenja Univerziteta u Beogradu povodom drastičnog pada na prestižnoj Šangajskoj listi, gde je Beogradski univerzitet potonuo u grupu od 501. do 600. mesta!
15.08.2026
18:37
Umesto da se zaustave i zapitaju gde vode njihovi pozivi na linč, ekstremisti sa društvenih mreža nastavljaju sa brutalnim zastrašivanjem policajaca i njihovih porodica!
15.08.2026
18:19
Maske su pale. Na protestu koji nazivaju "mirnim" i "protiv nasilja", novinarki Informera Branki Lazić pretili su da će joj polomiti kosti i pokušali fizički da je napadnu.
15.08.2026
18:15
Konkurencija Mariniki Tepić u političkom preletanju dobila je novo lice – Svetlanu Kozić! Ova opoziciona političarka uspela je da obori sve rekorde i dokaže da joj ideologija i obraz ne znače baš ništa.
15.08.2026
17:45
Samo na TV Informer!
15.08.2026
12:44
U prethodnoj epizodi emisije "Na merama" pokazali smo vam kakvu to kampanju vodi političar u pokušaju Miki Aleksić, šta ovih dana radi profesor blokader Milo Lompar, koje propise krši samozvani ekolog Aleksandar Jovanović Čuta, čime se bavi potrčko Dragana Đilasa, Borko Stefanović…
14.08.2026
14:26
Samo na TV Informer, ne propustite!
13.08.2026
14:04
Tema Info jutra bila je najava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da naša zemlja razmatra ideju o promeni toka reke Ibar.
11.08.2026
10:16
Kad vam neko podigne brisače na automobilu, ne mora da znači samo da ste nepropisno parkirali, već i da ste na meti lopova!
15.08.2026
15:00
Procenjuje se da će za 28 nedelja primene Zakona o legalizaciji biti upisano 320.000 objekata u Republičkom geodetskom zavodu, koliko je bilo upisano u poslednjih 28 godina, rekao je direktor Agencije za prostorno planiranje i urbanizam Srbije Đorđe Milić.
15.08.2026
16:00
Na području Uba došlo je do požara na deponiji, a iznad grada se nadvio gust crni dim.
15.08.2026
16:51
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić danas je obišao vatrogasno-spasilački brod sa posadom koji je postavljen u kanalu Dunav-Tisa-Dunav.
15.08.2026
13:24
Lena i Pavle iz Čačka spasli su u Ulcinju majku i sina iz Engleske pošto su ih iz mora sa jakim strujama izvukli do obale.
15.08.2026
12:55
Telo starijeg muškarca pronađeno je danas u prepodnevnim satima, u zgradi, na uglu Venizelosove ulice i Žorža Klemensoa.
15.08.2026
16:31
Putnici iz autobusa srpske agencije koji je jutros oko 3 sata sleteo sa puta u Bugarskoj, krenuli su danas popodne put Srbije. Autobus niških registarskih oznaka stigao je na lice mesta oko 15 časova, preuzeo putnike i oni su nastavili putovanje ka Srbiji.
15.08.2026
16:24
Trudnica koju je izbo partner u Mladenovcu, hitno je prevezena u Urgentni centar u Beogradu, gde se nalazi u operacionom bloku.
15.08.2026
15:32
Teška nesreća dogodila se tokom državnog takmičenja u jahanju, u Kovilovu, gde je dečak sa teškim povredama prevezen u Urgentni centar nakon čega je preminuo.
15.08.2026
14:43
Policija u Mladenovcu intenzivno traga za muškarcem koji je jutros nožem napao i izbo svoju trudnu suprugu, nakon čega je pobegao sa lica mesta u nepoznatom pravcu.
15.08.2026
14:22
Srpska atletičarka Milica Gardašević nije uspela danas da se plasira u finale Evropskog prvenstva u Birmingemu u disciplini skok udalj.
15.08.2026
15:31
Košarkaši Partizana 20. avgusta počinju pripreme za novu sezonu, a na okupljanju će se pojaviti i Džabari Parker.
15.08.2026
14:57
Fudbaleri Partizana u prvom meču plej-ofa za Ligu Konferencija gostuju Hetafeu, ali je već sada jasno da će Špance u Humskoj sačekati paklena atmosfera.
15.08.2026
13:53
Vodostaj Rajne pao je na rekordno nizak nivo, dok Evropu i dalje pogađa toplotni talas, pokazali su podaci nemačke Agencije za unutrašnju plovidbu (WSV).
15.08.2026
17:44
U Varšavi je danas održana velika vojna parada povodom Dana poljskih oružanih snaga tokom koje je skoro dve hiljade vojnika prodefilovalo sa najnovijim naoružanjem, a više desetina moćnih borbenih vozila predstavljeno javnosti sa ciljem da se demonstrira snaga poljske vojske.
15.08.2026
16:53
Na ulicama ukrajinskog grada Zaporožja primećen je minibus opremljen mrežom protiv dronova.
15.08.2026
16:10
Premijer Mađarske Peter Mađar izjavio je danas da su radovi na izgradnji privremene podvodne brane na Dunavu koja bi trebalo da obezbedi nesmetan rad nuklearne elektrane Pakš "trka sa vremenom".
15.08.2026
15:41
Influenserka Vanja Veljić otkrila je kako je nakon izlaska u Crnoj Gori i koje časice više pala sa betonskog stupa i polomila nogu.
15.08.2026
18:03
Skoro svaki čovek kaže da mu je porodica svetinja, ali svedoci smo da nekada postoje i komplikovani porodični odnosi gde nema komunikacije, a takvih primera, nažalost, ima i među poznatim ličnostima.
15.08.2026
17:36
Bivši rijaliti učesnik Andrej Savković objavio je fotografiju sa ćerkom koju je dobio u braku sa 20 godina starijom bivšom partnerkom Vanja.
15.08.2026
17:12
Voditelj i pevač Boki 13 progovorio je o nagađanjima o njegovom seksualnom opredeljenju.
15.08.2026
15:55
Učesnika "Elite" Nenada Macanovića Bebicu savladale su emocije u emisiji "Narod pita" zbog bivše devojke Teodore Delić.
15.08.2026
15:40
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.