• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: RT

27.12.2023

17:33

Putin vlada morima! Zapad besni, Huti ne diraju ruske brodove, ali ni to nije sve... Moskva čvrsto drži i arktičku rutu!

Ap/Fotoilustracija

Vesti

Putin vlada morima! Zapad besni, Huti ne diraju ruske brodove, ali ni to nije sve... Moskva čvrsto drži i arktičku rutu!

Podeli vest

Rusija konsoliduje uticaj ne samo u Crvenom moru, već i duž drugih vitalnih pomorskih arterija, posebno na Severnom morskom putu. Ova drastično ruši tradicionalnu ravnotežu snaga u širem spektru pomorske trgovine.

Crveno more, ključni kanal za međunarodnu trgovinu, sada je sporna arena dok pobunjenici Huti iz Jemena eskaliraju svoje napade. Lideri Huta su rekli da progone sva plovila za Izrael zbog neprijateljstava u Gazi, i čini se da ciljaju zapadne brodove. Istovremeno, sve veći broj ruskih naftnih tankera nastavlja da plovi vodama kako bi isporučili pošiljke nafte u Aziju. 

​Huti napadi i strateško ciljanje

Kako velike brodarske kompanije pauziraju operacije na Crvenom moru kao odgovor na povećane bezbednosne rizike, Evropa se suočava sa najneposrednijim i najznačajnijim ekonomskim posledicama. Preusmeravanje pošiljki oko južnog vrha Afrike, posledica zabrinutosti za sigurnost u Crvenom moru, predstavlja značajne izazove. Ne samo da je ova alternativa duža i skuplja, već takođe preti da poremeti fino podešene lance snabdevanja od kojih zavise evropske industrije.

Uvid u jačanje ruske rute na ruti Crvenog mora usred ukrajinskog sukoba i sankcija uvedenih Moskvi daje sliku proračunatog geopolitičkog manevrisanja. Sa Evropom koja aktivno traži alternative ruskoj nafti, Moskva se okreće ka povećanju izvoza nafte u Aziju, što rezultira zapanjujućim porastom prometa nafte u Crvenom moru od 140 odsto, naglašava njenu prilagodljivost suočenoj sa promenljivom dinamikom.

Crveno more, istorijski ključna ruta za zapadnu plovidbu, svedoči suptilnoj, ali dubokoj promeni u dinamici moći. Sposobnost Rusije da se kreće i iskoristi geopolitički pejzaž, zajedno sa ciljanom prirodom napada Huta, pravi novu realnost. Zapad gubi kontrolu nad kritičnim trgovinskim putem dok Rusija jača svoje uporište.

Scenario koji se odvijao zahtevao je sveobuhvatnu reviziju bezbednosnih mera. Postavlja se ključno pitanje: koji koraci se mogu preduzeti da bi se zaštitili ključni trgovinski putevi u ovom promenljivom pejzažu? Pojavljuje se ubedljiv predlog - raspoređivanje vojnih brodova u strateške konvoje pored trgovačkih brodova. Ova proaktivna mera obezbeđuje njihov siguran prolaz kroz Crveno more, proširujući zaštitu čak i tokom tranzita do vitalnog Sueckog kanala.

Još jedna pragmatična opcija na stolu uključuje pokrivanje iz vazduha od strane specifičnih pomorskih snaga, strateški pozicioniranih da zaštite određena područja ove pomorske rute. Na osnovu istorijskih presedana, posebno iskustava u borbi protiv piraterije, uspostavljanje konvoja se pojavljuje kao izuzetno efikasan metod za zaštitu trgovačkog brodarstva.

Usred ovih uzburkanih voda, Zapad se nalazi u ključnoj tački, snalazeći se ne samo u fizičkim izazovima već i u nijansiranim tokovima geopolitike. Imperativ leži u oštroj svesti o okolnostima koje se razvijaju i strateškim razmatranjima u igri. U pejzažu gde se globalna trgovina ukršta sa geopolitičkim složenostima, sposobnost prilagođavanja i sprovođenja efikasnih bezbednosnih mera postaje najvažnija.

Crveno more, nekada simbol besprekorne trgovine, sada predstavlja simbol prilagodljivosti i otpornosti u suočavanju sa globalnom dinamikom koja se razvija.

Ruski arktički stožer 

U međuvremenu, Rusija rekonfiguriše svoje isporuke nafte Severnim morskim putem (NSR) u Kinu, zaobilazeći sankcije i kapitalizujući potencijal za uštedu vremena i goriva. NSR, koji se proteže 3.500 milja duž ruske arktičke obale, nudi brži put do kineske luke Rižao, za samo 35 dana - 10 dana manje od tradicionalne južne rute preko Sueckog kanala. Motivacija Rusije leži u značajnim prednostima smanjenog vremena i troškova goriva, što predstavlja atraktivnu alternativu za njen izvoz nafte.

Rosatom, koji nadgleda NSR, naglašava da brodovi koji nisu izvorno pravljeni za zaleđeno more sada mogu bezbedno da plove rutom tokom poboljšanih uslova tokom leta i jeseni. Ova strateška promena sugeriše da Rusija istražuje upotrebu brodova koji nisu "klase leda", preoblikujući konvencionalne prakse transporta na Arktiku.

O proaktivnom stavu Rusije dodatno svedoči širenje njene "mračne flote", obezbeđujući kontinuitet prihoda od nafte uprkos sankcijama. Zamenik premijera Jurij Trutnev predviđa rekordnu godinu za NSR, sa očekivanim prometom od preko 36 miliona tona, što je devetostruko povećanje u odnosu na 2015.

Međutim, i dalje postoje izazovi, posebno u oblasti osiguranja zbog sankcija koje remete pokriće za ruske brodove. Trutnev predlaže zajednički napor između Rusije i Kine na rešavanju ovog pitanja, naglašavajući potencijal kineskih kompanija da ponude alternativno osiguranje za ruske brodove koji plove NSR. 

Dok se Rusija priprema za celogodišnju plovidbu preko NSR sa svojim nuklearnim ledolomcima, Arktik postaje ključna faza i za ekonomsku otpornost i za geopolitičko manevrisanje. Ovaj strateški arktički stožer ne samo da štiti Rusiju od sankcija, već i pozicionira NSR kao transformativnu silu u globalnoj dinamici transporta.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Društvo

Sport

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set