• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer/Mondo

01.04.2023

18:51

PROMENA PLANA?! Nema ništa od novih električnih vozila, evo šta bi umesto njih moglo da stigne na ulice Srbije!

Društvo

PROMENA PLANA?! Nema ništa od novih električnih vozila, evo šta bi umesto njih moglo da stigne na ulice Srbije!

Podeli vest

Zeleni vodonik mogao bi da postane ključni pokretač globalne tranzicije ka održivoj energiji i ekonomiji nulte neto emisije, a iako se smatra da su električni automobili perspektiva i da će zameniti benzince i dizelaše, postavlja se pitanje da li je to baš tako i da li bi automobili na vodonik mogli da postanu vozila budućnosti?

Širom sveta postoji zamah bez presedana da se ispuni dugogodišnji potencijal vodonika kao rešenja za čistu energiju, dok je u Strategiji razvoja energetike Srbije koja je usvojena prošle godine, čitav deo posvećen upravo zelenom vodoniku. 

Potencijal vodonika u borbi protiv klimatskih promena leži u njegovoj sposobnosti da nadomesti fosilna goriva tamo gde je dekarbonizacija složenija, poput pomorskog i vazdušnog transporta ili određenih industrijskih procesa, a dr Miloš Banjac, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu i jedan od autora nacrta vodonične strategije, u razgovoru za Mondo navodi da ga vidi kao gorivo budućnosti koje može da zameni naftu, gorivo, gas i ugalj.

- Kada je reč o vodoniku, ukoliko imate mogućnost da proizvedete električnu energiju iz nekog obnovljivog izvora energije, u mogućnosti ste da proizvedete i vodonik, što je upravo njegova osnovna prednost. Šire posmatrano, ceo svet pokušava da se dekarbonizuje, odakle kreće velika priča o smanjenju emisija ugljen dioksida. Koncept razvijenih zemalja zato se sastoji u tome da na neki način prestanu da koriste fosilna goriva, a rešenje nije tako jednostavno kao što se misli. Npr. nemoguće je da napravite električni avion, ali moguće je da koristite vodonik u te svrhe - počinje priču profesor Banjac.

Prema njegovim rečima, primena vodonika je već počela ili se očekuje da počne u pomorskom, rečnom, avio i železničkom saobraćaju, zatim poljoprivredi i prevozu robe kamionima na velike daljine, gde električna energija akumulisana u baterijama ne omogućuje željenu mobilnost ovih prevoznih sredstava. Iz istog razloga, vodonik vidi kao gorivo i kod autobusa, ali i kod individualnih automobila.

Foto: M. J.

Ulice Srbije...

Jedna japanska kompanija je trenutno lider u proizvodnji ovakvih vozila i čini retku seriju automobila sa pogonom na vodonik. Danas se u ovoj fabrici automobila proizvodi druga generacija vozila na vodonik i dosta je urađeno da se poboljša efikasnost sistema gorivnih ćelija.

- Postoje već automobili na vodonik, uglavnom se japanski proizvođači bave njihovom proizvodnjom. Ipak, sve dok god postoji mogućnost proizvodnje benzinskih i dizel motora, oni će se proizvoditi. Takva je priča i sa električnim vozilima gde vozači svako malo moraju da se zaustave kako bi dopunili automobil električnom energijom, te se put od deset sati lako pretvori u dvodnevno putovanje. Takva vozila nisu adekvatno rešenje, ali još uvek nije odlučeno na koji način će automobili da koriste vodonik. Jedna od solucija jeste da ga koriste u direktnom sagorevanju koje implicira povezivanje vodonika sa kiseonikom gde kao proizvod nastaje jedino voda, nema otpadaka niti ugljen dioksida. Takođe, radi se paralelno i na drugom konceptu prilikom kog se koriste tzv. gorive ćelije koje funkcionišu po sličnom principu, samo što pri spajanju vodonika i kiseonika nastaje električna energija. Dakle, vodonik se ponovo pretvara u električnu energiju koja se koristi za pogon elektromotora - objašnjava sagovornik.

Budućnost su automobili na vodonik

Bilo kako bilo, automobil na vodonik ispušta samo vodenu paru, pa ova vrsta vozila na mnogo načina liči na električno vozilo. Ne ispuštajući štetne materije, doprineće zaštiti životne sredine i smanjiti ozbiljno zagađenje uzrokovano tradicionalnim prevozom, ali i zaobići sve mane koje poseduju sadašnja električna vozila.

Profesor Banjac stoga ističe da je budućnost auto industrije upravo u vozilima na vodonik, prevashodno njegova primena će se naći u proizvodnji kamiona, vozova, brodova, kao i u avio saobraćaj, a postepeno će se krenuti i sa većom proizvodnjom automobila.

- U komercijalnom smislu mnogo se radilo na baterijama, ali kako stvari stoje, ima još mnogo nerešenih problema poput onog da su nam za njihovu proizvodnju potrebni retki metali do toga da baterije imaju ograničeni vek trajanja usled čega dolazimo do problema sa njihovim deponovanjem odnosno razlaganjem, kao što je to slučaj i sa običnim baterijama. Vek trajanja tih baterija je prilično ograničen na dve ili tri godine, pa se postavlja pitanje šta sa njima posle? Velike kompanije i dalje rade na njihovom unapređenju i neće odustati od električnih automobila na baterije, ali vreme će pokazati da tu ne leži rešenje - zaključuje profesor.

 


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

TV

Nacizam menja ruho i pretvara se u talog autošovinizma! Nemačka je uništila tradicionalnu porodicu! (VIDEO)
Live TV

Nacizam menja ruho i pretvara se u talog autošovinizma! Nemačka je uništila tradicionalnu porodicu! (VIDEO)

Od izlaska Velike Britanije iz EU mislili smo da će ova organizacija ojačati sebe. Od olaska Angele Merkel Evropa je došla na granicu rasula. U emisiji "Rat uživo" gosti su bili Dragan Vasiljković iz fondacije Kapetan Dragan i Mihajlo Olujić, geopolitički analitičar. Uživo u program javio se i novinar Vladimir Vidić, kao i novinar Dejan Jelača i dopisnik TV Informera Lazar Stević.

18.05.2024

19:57

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija

Krstonosni hod do Krfa: Hodočasnici iz Užica stopama predaka
Srbija

Krstonosni hod do Krfa: Hodočasnici iz Užica stopama predaka

Tri ratna druga, Igor Vukašinović (54), Novica Pejić (63) i Ostoja Medić (68), prošli su danas kroz Užice na svom krstonosnom hodu sa Pala na Krf. Sa njima je i četvrtičlan Petar Dragaš u pratnji sa kombijem, a na put dug 1.200 km pošli su 14. maja.

18.05.2024

15:12