DIJETA O KOJOJ SE PRIČA: Instant vitki iz KETO!

Shutterstock

18:00 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav&Zdravlje | 31. 03. 2019.

DIJETA O KOJOJ SE PRIČA: Instant vitki iz KETO!

Trenutno najveći trend u svetu ishrane je ketogena dijeta, bogata mastima i siromašna ugljenim hidratima, a mi vam donosimo mali vodič za početnike, kao i jelovnik za nedelju dana

Prošla je zima i shvatili ste da u polovinu garderobe koju imate ne možete da uđete ili vam je u najmanju ruku prošle godine u isto vreme neuporedivo bolje pristajala. Kilogrami su se taložili mesecima dok nije došlo do alarmantne situacije, a sada ste u potrazi za nečim što će vas u najbržem mogućem roku dovesti u red. Trenutno najveći trend u svetu ishrane je ketogena dijeta, bogata mastima i siromašna ugljenim hidratima, a mi vam donosimo mali vodič za početnike, kao i jelovnik za nedelju dana.

Masna dijeta

Keto dijeta je masna dijeta. Poput paleo ili Atkinsonove dijete, pripada grupi Low Carb High Fat (LCHF) dijeta sa procentualno niskim unosom ugljenih hidrata (šećera), umerenim unosom proteina i procentualno visokim unosom masti. Ideja je da se izbacivanjem šećera telo primora da umesto glukoze koristi masti za snabdevanje energijom i sagoreva ih da bi "preživelo".

Keto grip

Iako je keto dijeta sigurna za većinu osoba, mogući su sporedni efekti u periodu adaptacije organizma na novi način ishrane. Ovaj efekat se naziva "keto grip" i obično traje par dana, a uključuje opštu slabost i manjak energije, glad, razdražljivost, probavne smetnje, kao i probleme sa snom.

Postala je popularna jer omogućava relativno brz gubitak kilograma, odnosno "ciljano mršavljenje" topljenjem masnih naslaga. Njome se služe bodibilderi pre takmičenja kako bi "stesali" određenu količinu telesne masti i omogućili mišićima da se bolje vide, kao i svi koji nemaju strpljenja da mršave laganim tempom, trajno i zdravo. Još jedan razlog njene popularnosti jeste jednostavnost i činjenica da se ne gladuje jer vas meso i zdrave masti dugo drže sitim.

ZELENA RIZNICA ZDRAVLJA! Iskoristite sezonu i preporodite se uz prolećni detoks!

Dobro formulisana keto dijeta podrazumeva 70-75 odsto masti, 10-15 odsto proteina i 5-10 odsto ugljenih hidrata, najčešće oko 20 grama dnevno.

Koje namirnice izbegavati?

- Hleb, odnosno sve što se prodaje u pekarama

Shutterstock

Kako radi?

U normalnim okolnostima telo koristi šećere, odnosno ugljene hidrate kao izvor energije. Oni se u organizmu obrađuju i pretvaraju u glukozu, koja ulazi u krvotok i daje energiju. Ako se ti šećeri izbace, naše telo će biti primorano da nađe drugi izvor energije i zamenu za šećer - pošto mozak bez njega ne može. U ketozi se kao zamena koriste masne naslage - od njih se stvaraju ketonska tela, koja su novi izvor energije.

- Sve vrste žitarica, uključujući i pirinač, kao i sve vrste brašna

- Visokokalorično povrće poput mahunarki (grašak, pasulj, sočivo, leblebija) i korenastog povrća (krompir, batat, šargarepa, paškanat)

- Voće - da, svako voće, osim limuna i bobičastog voća u manjim količinama (voće se kod gojaznih ljudi u jetri pretvara u masti, odnosno trigliceride)

- Alkohol - sve vrste

- Sve vrste sokova - gazirani, negazirani, ceđeni (osim od limuna i bobičastog voća)

OVO ĆE VAS PREPORODITI! Male promene u ishrani popravljaju raspoloženje!

- Slatkiše - sve vrste

- Nemasne ili dijetetske proizvode - ovo su obično jako rafinisani proizvodi i često bogati ugljenim hidratima

Šta možete da jedete?

- Slaninu, svinjsku mast

Shutterstock

Dozvoljene grickalice

Ako ste gladni između obroka, odlična užina može da uključuje parče masnog mesa ili ribe, sir, masline, kuvano jaje, šaku orašastih plodova, tamnu čokoladu sa najmanje 90 procenata kakaoa ili bobičasto voće.

- Jaja

- Sve vrste mesa, mada je bolje da birate masno meso, uključujući i masnu ribu

- Mlečne proizvode iz kojih nije izvučena mast i nisu dodati šećeri, kao što su kajmak, puter, pavlaka sa 20 odsto masnoće, masni sirevi, jogurt sa 3,2 i više odsto masti

- Sve vrste niskokaloričnog povrća, poput paradajza, paprike, luka, zelenog lisnatog povrća, ali više kao dodatak mastima nego kao glavni sastojak obroka

Shutterstock

- Avokado, masline

- Semenke i orašaste plodove - orasi, bademi, laneno seme, semenke bundeve, čija semenke

- Zdrava hladno ceđena ulja ulja poput maslinovog, kokosovog, ulja semenki grožđa...

- Začine - biber, so i razno lekovito bilje

KNJIGE U ŠAKE! Čitajte i produžićete životni vek, a evo i za koliko!

Oprez

Prvih par dana, dok ne uđete u ketozu (stanje kada telo počinje da koristi masti kao energiju), jedite keto hranu koliko god i kad god da ste gladni. Nećete se ugojiti, osim ukoliko krišom ne uzimate i ugljene hidrate, a to je onda užasna kombinacija koja neverovatno brzo i lako goji.
Ipak, budite oprezni. Keto dijeta nije za svakoga, naročito ne za dijabetičare i ljude sa slabim srcem. I kao i za svaku drugu dijetu, i za ovu važi da se pre nje konsultujete sa lekarom.

Pixabay

JELOVNIK ZA 7 DANA:

*** Ponedeljak
Doručak: Slanina, jaja, i paradajz.
Ručak: Pileća salata sa maslinovim uljem i feta sirom.
Večera: Losos sa šparglom, sve spremljeno na puteru.

*** Utorak
Doručak: Jogurt u koji ćete dodati malo kikiriki putera, kakaoa i stevije po ukusu.
Ručak: Junetina spremljena na kokosovom ili maslinovom ulju i povrće.
Večera: Jaja, sir, slanina i povrće.

ŠTA KAD GLAVA "PUCA"? Narodna medicina umesto analgetika!

*** Sreda
Doručak: Milkšejk od mešavine kokosovog i običnog (punomasnog) mleka sa kikiriki puterom, ekstraktom vanile i stevijom po ukusu.
Ručak: Salata od račića sa maslinovim uljem i avokadom.
Večera: Komadići svinjetine sa parmezanom, brokolijem i salatom.

*** Četvrtak
Doručak: Jaja, paradajz, bosiljak i kozji sir. Može i omlet od ovih namirnica.
Ručak: Milkšejk od bademovog mleka (poslužiće i kravlje, punomasno) sa kikiriki puterom, kakaom i stevijom po ukusu.
Večera: Ćufte, čedar i povrće.

Pixabay

*** Petak
Doručak: Omlet sa avokadom, salsom, paprikom, lukom i začinima.
Ručak: Šaka orašastih plodova i štapići celera umočeni u gvakamole sos i salsu.
Večera: Piletina punjena pestom i krem sirom, uz dodatak povrća.

*** Subota
Doručak: Omlet sa šunkom i sirom uz povrće.
Ručak: Komadi šunke i sira uz orašasto voće.
Večera: Bela riba, jaja i spanać spremljeni na kokosovom ili maslinovom ulju.

*** Nedelja
Doručak: Pržena jaja sa slaninom i pečurkama.
Ručak: Burger sa salsom, gvakamole sosom i sirom.
Večera: Biftek, jaja i salata od povrća.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]