• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer/RT

31.08.2023

18:25

Od ukrajinskih tenkova ostaće samo dugmići!? Unapređenu verziju oklopnjaka "BTR-82A" odlikuje velika vatrena moć (VIDEO)

Armies Power printscreen

Vesti

Od ukrajinskih tenkova ostaće samo dugmići!? Unapređenu verziju oklopnjaka "BTR-82A" odlikuje velika vatrena moć (VIDEO)

Podeli vest

Oklopni transporter BTR-82A je jedno od najsavremenijih vozila ove vrste u operativnoj upotrebi kopnenih snaga ruske vojske. Nastao je razvojem i dubokom modernizacijom sovjetskih oklopnjaka točkaša BTR-80, zbog čega po spoljašnjem izgledu dosta podseća na svog prethodnika.

Ključne razlike u odnosu na BTR-80 ogledaju se u unapređenom pogonu, stabilizatoru naoružanja i optičko-nišanskoj spravi sa dnevnim i noćnim kanalom, što je rezultiralo boljim operativnim performansama.

Prvi primerci osnovne verzije, poznate pod oznakom BTR-82, testirani su u decembru 2008. godine, a nakon godinu dana "Vojno-industrijska kompanija" (VPK) i zvanično je predstavila prototip vozila.

Transporteri su 2011. godine uvedeni u operativnu upotrebu pojedinih jedinica Južnog vojnog okruga, a ubrzo je odlučeno da se proizvodnja sa osnovne, preusmeri na verziju BTR-82A. Najbitnija razlika dve pomenute varijante je njihovo glavno naoružanje, pa je tako umesto teškog mitraljeza KPVT u kalibru 14,5h114 mm, na BTR-82A ugrađen automatski top u kalibru 30h165 mm.

Primarna namena ovih vozila je transport pripadnika pešadijskih i mehanizovanih jedinica tokom marševa i manevara, uključujući prelazak vodenih prepreka, uz pružanje zaštite od dejstva lakog pešadijskog naoružanja, minsko-eksplozivnih sredstava, gelera, efekata atomskog, biološkog i hemijskog oružja i uništavanje žive sile i lakše oklopljenih ciljeva neprijatelja.

Pored Oružanih snaga Ruske Federacije, BTR-82A se nalazi i u operativnoj upotrebi vojske Kazahstana, Sirije, Azerbejdžana, Belorusije i Uzbekistana.

Stari dizajn sa povećanom zaštitom i jačim pogonom

Kao što je već pomenuto, po dizajnu BTR-82A je identičan BTR-80 pa se tako vozač i komandir nalaze u prednjem, trupe, kupola i operater naoružanja (nišandžija) u srednjem, a motor u zadnjem delu vozila.

BTR-82A je dugačak oko 7,6 m, širok 2,9 m, visok 2,7 m, težak između 15 i 16 tona. Pored standardne tročlane posade, može da preveze sedmoro ljudi.

Svi vojnici, osim vozača, komandira i nišandžije, imaju zasebne puškarnice, kroz koje mogu dejstvovati ličnim naoružanjem i pružati dodatnu vatrenu podršku. Ulazak i izlazak iz transportera vrši se kroz bočne i krovne otvore, a nepostojanje zadnjih vrata (osim na dve verzije o kojima će biti reči u nastavku), predstavlja glavnu slabost vozila, koja posebno dolazi do izražaja u slučaju zasede.

Višeslojni kompozitni oklop trupa pruža zaštitu od municije u kalibru 12,7h108 mm sa prednje, odnosno 7,62h39 mm sa bokova i zadnje strane. Sveukupna zaštita, u odnosu na BTR-80, unapređena je ugradnjom tzv. „spall liner-a“ u unutrašnjosti vozila, namenjenim za umanjivanje štete od krhotina i gelera u slučaju proboja spoljašnjeg sloja oklopa.

Takođe, donji deo transportera ojačan je radi povećanja zaštite od minsko-eksplozivnih sredstava, a nova sedišta i vešanje imaju sposobnost apsorpcije energije čime se osigruava bezbednost svih 10 članova posade. Vozilo je opremljeno i kompletom za ABHO, odnosno atomsko-biološko-hemijsku odbranu.

BTR-82 ima pogon 8h8, dizel motor sa turbopunjačem "kamaz" 740.13-300 jačine 300 ks u kombinaciji sa ručim menjačem, sa pet brzina za kretanje unapred i jednom za kretanje unazad. Ukupan kapacitet rezervoara za gorivo iznosi 300 l (2h150 l), pa je domet uz optimalnu brzinu između 600 i 700 km, dok je maksimalna brzina na putevima oko 80 km/h.

Uz vešanje sa torzionom šipkom i klirens od 475 mm, ovaj transporter osposobljen je za kretanje po najsurovijim terenima i nagibu od 60%, bočnom nagibu od 42%,  kao i za savladavanje vertikalnih prepreka visine do 0,5 m i rovova širine do dva metra. Transporter je opremljen centralnim sistemom za pumpanje guma, sajlom i dodatnom opremom za izvlačenje.

Postoji i opcija ugradnje ojačanih "run-flat" guma, izrađenih tako da se vozilo može kretati i po nekoliko stotina kilometara u slučaju da se izduvaju ili oštete tokom borbenih dejstava. Osim toga, ovaj oklopnjak može nastaviti kretanje i ukoliko u potpunosti izgubi dva točka.

BTR-82A je između ostalog i amfibijsko vozilo i stoga je opremljeno jedim vodomlaznim motorom pozicioniranim u zadnjem delu trupa, pa uz pun rezervoar može provesti do 12 sati u vodi. Dodatno, ugrađen je pomoćni agregat, namenjen za napajanje svih sistema i glavnog akumulatora kada je motor isključen.

Automatski top, modernizovana oprema i varijante

Velika vatrena moć BTR-82A obezbeđena je ugradnjom borbenog modula na kupoli, sa primarnim i sekundarnim naoružanjem. Glavno naoružanje je automatski top "šipunov" 2A72 u kalibru 30h165 mm, kog hrane dva remena, a u borbeni komplet ulazi 300 granata. Top može koristiti različite vrste municije poput protivoklopne, protivoklopne svetleće, visoko-eksplozivne zapaljive, visoko-eksplozivne fragmentirajuće itd.

Maksimalni  efektivni domet u zavisnosti od cilja varira između 1,5 km i 3,6 km, dok je početna brzina projektila oko 1.000 m/s. Sa obe strane glavnog naoružanja smešteno je šest (po tri sa svake strane) dispensera dimnih granata u kalbiru 81 mm, za stvaranje dimne zavese ispred vozila, radi "sakrivanja" od termovizijskih kamera.

Sekundarno naoružanje je spregnuti mitraljez PKTM u kalibru 7,62h54 mm sa borbenim kompletom od 2.000 metaka i maksimalnim dometom između 1 i 1,5 km. Električni pogon kupole, omogućava opseg paljbe oba oružja od 360 stepeni po azimutu, tj između -7 i +70 stepeni po elevaciji, zbog čega "šipunov" i PKTM imaju opciju dejstva po sporoletećim vazdušnim ciljevima na malim visinama.

Foto: printscreen Armies Power

BTR-82A

Brzina okretanja kupole je šest stepeni u sekundi, a zahvaljujući dvostrukim stabilizatorima i novom sistemu upravljanja vatrom, BTR-82A može dejstvovati iz stacioniranog položaja ili pokreta i obavljati borbene zadatke u dnevnim i noćnim uslovima.

Sistem upravljanja vatrom TKN-4GA-01 opremljen je optičko-nišanskim spravama sa kanalima za dnevno i noćno gađanje, što znatno olakšava posao operatera naoružanja. Sa druge strane, komandni sistem se sastoji od: naprediih komunikacijskih uređaja uključujući i novu radio stanicu R-168-25-U2; sistema za topografsku orijentaciju "trona-1", integrisanim sa GLONASS-om (globalni navigacijski satelitski sistem);  i nadzorne kamere TKN-AI, sa laserskim daljinomerom, namenjenoj komandiru vozila, što mu omogućava otkrivanje neprijateljskih ciljeva na razdaljinama do tri kilometra.

Pored navedenog, unapređeni su automatizovani protivpožarni aparati, a vozilo je klimatizovano, pa članovi posade mogu lakše podneti misije koje se obavljaju pri ekstremnim vremenskim uslovima.

Pored široko rasprostranjene varijante BTR-82A i osnovne BTR-82 postoji još nekoliko verzija ovog oklopnog transportera i to: BTR-82AM – nastala kao program modernizacije BTR-80 na standard BTR-82A, koji uglavnom koristi mornarička pešadija; BTR-82A1 – verzija sa besposadnom kupolom; BTR-82AT – modernizovana verzija BTR-82A sa besposadnom kupolom, termovizijom, dodatnim oklopom i tzv. "kavezima", kao i sistemom za lansiranje protivoklopnih vođenih raketa "kornet"; BTR-82V – unapređen BTR-80, naoružan teškim mitraljezom u kalibru 14,5h114 mm i namenjen za potrebe "rosgvardije"; verzija BTR-82A za PVO – opremljen kupolom naoružanom sa dva protivavionska topa u kalibru 23 mm i sredstvima za otkrivanje i praćenje vazdušnih ciljeva, posebno dronova i bespilotnih letelica; BTR-87 – modifikacija sa motorom smeštenim na desnoj strani prednjeg dela trupa, čime se omogućava izlazak kroz zadnje otvore; "tajfun-m" – izviđačko vozilo, specijalno dizajnirano za strateške raketne snage i pružanje podrške mobilnim lanserima interkontinetalnih balističkih raketa; PRP-5 – oklopno izviđačko vozilo, opremljeno radarima, senzorima i izviđačkim dronovima.

BTR-82A i njegove varijante do sada su korišćene tokom sukoba u Donbasu 2014. godine, Sirijskom građanskom ratu, rata u Nagorno-Karabahu i Specijalne vojne operacije. Na osnovu stečenih iskustava iz nabrojanih sukoba i gubitaka do kojih je dolazilo usled već pomenute slabosti u vidu nepostojanja zadnjih vrata, izuzev kod BTR-87, ruski konstruktori napravili su još jednu varijantu ovog oklopnjaka.

Unapređeni BTR-82A

Najnovija varijanta transportera prvi put je prikazana tokom međunarodnog vojno-tehničkog foruma "Armija 2023" i to pod dve oznake BTR-22 i BTR-82 "unapređen", s tim da je druga učestalija.

Prva novina ove verzije je spoljašnji izgled, odnosno dizajn vozila, koji je u određenoj meri sličan transporterima "bumerang", a kao glavni razlozi ovog rešenja navode se standardizacija, odnosno usklađivanje i interoperabilnost sa drugim oklopnjacima i moguć nagoveštaj kreiranja jedinstvene platforme za sve transportere. Poboljšan je i pogon, pa tako unapređeni BTR-82A ima dizel motor sa turbopunjačem jačine 330 ks i prema deklarativnim karateristikama može razviti brzinu na putu od oko 100 km/h.

Povećan je i nivo zaštite, tako da prednji oklop može zaustaviti čuveni pancirni zapaljivi metak B-32 u kalibru 12,7h108 mm, a kada su u pitanju bočne i zadnja strana, i dalje ne postoje pouzdane informacije o eventualnom povećanju stepena protekcije. Što se tiče zaštite od minsko-eksplozivnih sredstava, unapređeni transporter može izdržati detonaciju ekvivalentne jačine eksplozije šest kilograma TNT.

Ipak, najveći iskorak napravljen je u segmentu naoružanja, budući da se na ovu verziju BTR-82A može ugraditi daljinski upravljana borbena stanica (DUBS) "balista", opremljena automatskim topom "šipunova" 2A42 u kalibru 30h165 mm, sa selektivnom brzinom paljbe, kombinaovanom optičko-nišanskom spravom sa televizijskom kamerom, termovizijom i laserskim daljinomerom, zbog čega može otkrivati i klasifikovati ciljeve u bilo koje doba dana, sekundarnim oružjem u vidu teškog mitraljeza PKTM, kao i dvema protivoklopnim vođenim raketama "konkurs-m". Zbog svega navedenog težina vozila povećana je na oko 20 tona.

Foto: printscreen Armies Power

BTR-82A oklopnjak

Na kraju, iako se motor kao i kod svih ostalih verzija (osim BTR-87) nalazi u zadnjem delu, na unapređenoj varijanti BTR-82A instalirana su zadnja vrata relativno velikih dimenzija koje omogućavaju nesmetan i brz ulazak, odnosno izlazak trupa i članova posade. Međutim, ono što je interesantno kod njih je činjenica da nisu opremljene nikakvom hidraulički/elektronski pokretanom rampom, već se otvaraju uz pomoć šarki i imaju jedan stepenik. Sa druge strane, bočna vrata su potpuno uklonjena dok su na krovu zadržani pomoćni otvori, namenjeni za upotrebu u hitnim situacijama.

Opisano rešenje, ruski konstruktori izabrali su upravo na osnovu iskustva savremenih oklopnjaka iz zemalja članica NATO u SVO, budući da je bilo dosta slučajeva u kojima je zbog oštećena vozila u borbama hidraulički/elektronski mehanizam zadnjih otvora otkazivao. Stoga su se transporteri pretvarali u smrtonosne zamke, a članovi posada ukrajinskih vozila bili prinuđeni na iskrcavanje kroz pomoćne otvore (dosta manjih dimenzija) ili ostajali zarobljeni u vozilima.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set