• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer.rs/Telegraf.rs

16.01.2020

19:19

DA LI JE VAŠ AUTOMOBIL MEĐU NAJVEĆIM ZAGAĐIVAČIMA U SRBIJI?! Ovde to možete proveriti!

Vesti

DA LI JE VAŠ AUTOMOBIL MEĐU NAJVEĆIM ZAGAĐIVAČIMA U SRBIJI?! Ovde to možete proveriti!

Podeli vest

Pitanje koje kultni lik iz serije "Državni posao", Dragan Torbica često postavlja: "Koje je auto bolje od Golfa dvojke?", ovih dana sigurno ima mnogo odgovora. Usled velikog zagađenja vazduha koje je zahvatilo Srbiju i region, sasvim je logično razmišljati o automobililma kao velikim zagađavačima, najprisutnijim u najužim i najzagušenijim gradskim jezgrima

Već smo se bavili pitanjem starijih autmobila i jeftinih polovnjaka iz uvoza koji, prema evropskoj regulativi o ograničenju emisije štetnih materija, spadaju u katergoriju vozila sa Euro 2 i Euro 3 motorima.

Još od 2014. godine u zemljama Evropske unije na snazi je Euro 6 norma, koja propisuje i do 10 puta manju emisiju otrovnih supstanci, u odnosu na prve propise tog tipa iz 1992. godine. Istovremeno, najveći broj polovnih autmobila iz uvoza imaju Euro 3 i Euro 4 motore, kojih bogatije zemlje teže da se otarase.

Iako su to automobili koji imaju sisteme za prečišćavanje izduvnih gasova, kod polovnjaka se često dešava da oni, zbog kvarova ili namerno, budu skinuti. Budući da su to skupi sistemi, njihova popravka nije jefitna, pa bi vlasnika novi katalizator često koštao više od samog polovnog vozila. Dešava se, međutim, i da se sami vlasnici automobila odlučuju za skidanje katalizatora, da bi njihov automobil trošio manje goriva.

Foto: Tanjug

Dakle, većina automobila na našim ulicama ima upravo Euro 3 i Euro 4 motore. Međutim, u velikim gradovima, ali još više izvan njih, još uvek ima i veliki broj automobila starijih od Euro normi (primer je upravo pomenuti Torbicin Golf 2), automobila iz osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, čija emisija izduvnih gasova nije ni normirana po Euro standardima, a čija količina izduvnih gasova definitivno jeste veće od svih kasnijih motora iz devedesetih i dvehiljaditih.

Poražavajuća statistika MUP-a Srbije kaže da prosečna starost automobila u Srbiji iznosi 17 godina, a da nešto više od 90 njihovog ukupnog broja predstavljaju vozila starija od 10 godina. Stručnjaci ističu da preko 65 odsto atomobila, naročito onih sa dizel motorima, nema katalizator, dok se u Srbiju i dalje uvozi veliki broj automobila kojima je životni vek pri kraju.

Kako je svojevremeno saopštio MUP Srbije, do 31. decembra 2018. godine putevima naše zemlje kretalo se 1.965.060 registrovanih putničkih vozila, od kojih su čak 1.700.574 vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima.

Tokom prošle 2019. godine u Srbiju je uvezeno dodatnih još oko 110.000 automobila. Kada se na to doda da je u priodu od 2016. do 2018, prema podacima koje je u razgovoru za sajt b92.net izneo Boban Nikolić iz Asocijacije uvoznika vozila i delova, uvezeno i registrovano 322.683 polovna vozila sa motorima standarda Euro 3 i Euro 4, dolazimo do impoznatne brojke od skoro 450.000 polovnih automobila koje su na tržište Srbije plasirani za samo četiri godine, zbog toga što u zemljama iz kojih su uvezeni nisu mogli biti korišćeni.

Foto: Beta

Na pitanje koji konkretni modeli automobila predstavljaju najveće zagađivače na putevima Srbije, ne može se dati precizan odgovor. To nam potvrđuju i najupućeniji u stanje na tržištu polovnih automobila u našoj zemlji, kolege iz redakcije sajta Polovni autombili.

- Kako je Euro 3 standard važio do 2004, a Euro 4 od 2004. do 2009. godine, mislim da su podjednako zasutupljeni modeli svih proizvođača, u zavisnosti od godišta autmobila - kaže za Telegraf Branislav Grković sa sajta Polovni automobili.

Taj sajt je nedavno izašao sa listom najtraženjih polovnjaka u Srbiji u 2019. godini, na čijih prvih nekoliko pozicija, kada su proizvođači u pitanju, dominiraju predstavnici "velike nemačke trojke", dok su se na nižim pozicijama našli popularni "Italijani" i "Francuzi". Među modelima, "Nemci" protiv "Italijana" vode sa 9 prema 1.

Uz napomenu da ovo, takođe, nije potpuno precizan način da saznate koji su automobili među najvećim zagađivačima u Srbiji, ukrštanjem podataka o najtraženijim godištima polovnjaka (iz pomenute statistike Polovnih automobila koju možete videti u tabeli ispod), sa podacima o najtraženijim modelima i podacima o godištima kada je koji od Euro standarda uveden (Euro 1 (1992-1996), Euro 2 (1996-2000), Euro 3 (2000-2005), Euro 4 (2005-2009)), možete saznati da li je vaš automobil među njima.

Foto: Twitter printscreen

U Srbiji, koja se ovih dana i bukvalno "guši" u magli, dimu i izduvnim gasovima, rigorozna kontrola izduvnih gasova na tehničkim pregledima još uvek ne postoji. Primena takve mere odložena je za 2021. godinu, od kada će samo oni automobili koji ispune propisane kriterijume biti smatrani za tehnički ispravne.

A do tada...

Nedavno smo imali prilike da čujemo za eventualnu najavu zabrane uvoza polovnih automobila sa Euro 3 motorima, kao i pominjanje mogućnosti uvđenja ranije već viđene "par-nepar" mere (tokom nestašice goriva osamdesetih godina, vozila sa parnim tablicma mogla su da se koriste parnim danima, a sa neparnim tablicma neparnim danima).

Da li će išta od toga biti sprovedeno u delo, ostaje da se vidi. Jedno je, međutim, sigurno: Omiljen Torbicin auto je jedan od onih koji bi ovih dana definitivno trbalo da ostanu na parkingu!

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Prajm

pre 4 godine

Ljudi moji odjenom su postali problem u Srbiji automobili sa euro tri motorima, zapitajmo se ko u nasoj zemlji vozi takve automobile? Svako od nas bi zeleo da vozi nov automobil ali mislim da cak 80 procenata gradjana zbog standarda nije u mogucnosti da to sebi priusti i da bi za navedenu vecinu kupovina novog auta ili polovnog do sest-sedam godina starosti bila misaona imenica. Gradjani koji kupe vozilo sa euro 3 standardom verovatno su pre toga vozili juga, Z101, kadeta iz 90., golfa dvojku ili slicne automobile bar u sredini u kojoj ja zizvim takvi kupuju te automobile, te za njih i za drzavu to predstavlja tehnoloski skok od decenije ili decenije i po. Razmislite dobro koji standard treba ukinuti, euro3 ili euro nijedan standard od pre 92. godine, ja smatram da treba ukinuti euro nijedan i euro jedan a mozda i euro 2 u Srbiji jer ovaj euro tri je ipak tehnologija za ove ostale navedene. Imajmo na umu da je automobil danas postao potreba bez koje se nemoze a ne luksuz a narocito u ruralnim sredinama jer nema cestog gradskog i prigradskog prevoza tako da bi ste bez auta bili kao bez ruku i nogu.Pozdrav svima.

Mk

pre 4 godine

Koja je razlika između Torbicinog golfa i nekog euro 4 ili 5 sa skinutim katalizatorom i dpf-om tj. koji je veći zagađivač? Reći ću vam NEMA RAZLIKE.

Rade

pre 4 godine

Država se uhvatila samo za putničke automobile, kao da su oni najveći i jedini zagađivači. A šta je sa: traktorima, kamionima, autobusima, raznim građevinskim mašinama, viljuškarima, buldožerima, utovarivačima, fabričkim dimnjacima, kućnim dimnjacima, dimnjacima toplana,,i da više ne nabrajam. Uhvatili se samo za putnička auta čiji je prečnik izduvne cevi ( auspuha ) 4 do 5 santimetra. Šta je to u odnosu na cev : kamiona autobusa traktora i drugih velikih mašina, ili u odnosu na fabrički ili kućni dimnjak. Kućnih dimnjaka ima više nego automobila. Na jednoj kući postoji 4 i više dimnjaka. Tvrdim da se neće ništa drastično postići, sa par, nepar, pa i da se totalno zabrani upotreba privatnih automobila ! ! !

Politika

PITANJE JE DA LI ĆE ŽIVETI 5 ILI 10 DANA! Zoran Vesić o stanju svog brata: Tužilac mu je potpisao smrtnu presudu!
Politika

PITANJE JE DA LI ĆE ŽIVETI 5 ILI 10 DANA! Zoran Vesić o stanju svog brata: Tužilac mu je potpisao smrtnu presudu!

Rođeni brat bivšeg ministra građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Gorana Vesića, Zoran Vesić rekao je da je poslednja informacija koju ima o zdravstvenom stanju svog brata ta da je u dosta teškom stanju. Kako kaže, tužilac je znao u kakvom je zdravstvenom stanju njegov brat, te da kada se bolesnoj osobi koja počne i štrajk glađu odredi pritvor, to je poput ppotpisivanja smrtne presude - "samo je pitanje da li će živeti još pet dana ili još 10 dana".

26.11.2024

16:00

TV

Stručnjak ispričao celu istoriju Savskog mosta! Evo kakav je plan za deo Beograda od Ekonomskog fakulteta do Pančevačkog mosta! (VIDEO)
Live TV

Stručnjak ispričao celu istoriju Savskog mosta! Evo kakav je plan za deo Beograda od Ekonomskog fakulteta do Pančevačkog mosta! (VIDEO)

Gosti "Info jutra" bili su Ana Šuman, arhitekta i urbanista, Zoran Vukadinović, saobraćajni inženjer i Braca Ferenček, arhitekta i urbanista. Oni su govorili o gradnji novog Savskog mosta. Da li građani znaju ili ne znaju istoriju Savskog mosta? Da li ljudi zaista znaju koliko je on bezbedan ili nije i šta se zaista planira sa njim?

26.11.2024

09:24

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set