TURISTIČKE AGENCIJE BANKROTIRALE, PUTNICI IZVISILI! Oko 3.000 Srba ostalo bez letovanja i novca! Oštećeni za 2.000.000 evra!

pixabay

07:00 Društvo 0

B. S. | 14. 07. 2022.

TURISTIČKE AGENCIJE BANKROTIRALE, PUTNICI "IZVISILI"! Oko 3.000 Srba ostalo bez letovanja i novca! Oštećeni za 2.000.000 evra!

Osiguravajuće kuće odbile da građanima vrate novac, uz napomenu da je razlog za otkazivanje putovanja korona, koju osiguranja tretiraju kao "višu silu"

Deset turističkih agencija koje su poslovale u Srbiji u protekle dve godine otišlo je u stečaj. Mnogi putnici koji su u tim agencijama uplatili letovanja, a nisu uspeli da ih iskoriste zbog epidemije korone, njihovim bankrotom ostali su i bez para i bez letovanja! 

Procenjuje se da oko 3.000 ljudi nije iskoristilo svoje uplaćeno putovanje, a kako je svaki aranžman u proseku vredeo oko 600 ili 650 evra, putnici su ukupno izgubili oko 2.000.000 evra!

Zahtevi odbijeni

Zbog bankrota agencija turisti su "izvisili" za putovanja, a osiguravajuće kuće ne žele da im vrate makar deo novca od uplaćenih aranžmana. 

Između ostalih, to se dogodilo i turistima koji su uplatili putovanje preko novosadske agencije "Kompas turizm end travel". Zbog epidemije korone nisu mogli da odu na zakazana putovanja tokom leta 2020. godine, a zamenski vaučeri nisu im mnogo vredeli jer je agencija u međuvremenu bankrotirala. 

Osiguravajuće kuće kod kojih je agencija imala polise odbili su građane koji su tražili povraćaj novca uz napomenu da je razlog za otkazivanje putovanja kovid, koji osiguranja tretiraju kao "višu silu" i u tom slučaju garancija putovanja ne važi!?

Reuters

U "Milenijum osiguranju" kažu da je turistička agencija "Kompas" kod njih bila osigurana do kraja 2019. godine, a da je, prema njihovoj evidenciji po osnovu osiguranja garancije putovanja za stečaj, podneto 269 zahteva za naknadu štete. U drugoj osiguravajućoj kući, "Triglav osiguranju",  kažu da su im putnici do sada podneli 435 zahteva za naknadu štete.

- Deo zahteva već je odbijen zbog toga što ugovori o putovanju nisu zaključeni tokom 2019. godine, već kasnije i "Milenijum osiguranje" o njima ne može da odlučuje. U ostalim zahtevima nema osnova za isplatu naknade štete putnicima, a na teret naše polise - kažu u "Milenijum osiguranju".

NOPS: Putnicima ostaju privatne tužbe

Član Nadzornog odbora Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović ocenio je da je putnicima koji su ostali bez putovanja i novca, nakon što su turističke agencije bankrotirale, ostaje samo da podnesu privatne tužbe sudovima, ali da nije jasno kako će naplatiti svoja potraživanja. 

- Nažalost, desilo se ono na šta smo mi, kao NOPS, upozoravali još na početku pandemije i postavili pitanje nadležnom ministarstvu, koje je donelo Uredbu o zamenskim putovanjima, šta će se desiti u slučaju da agencija ode u stečaj? Ko će onda garantovati isplatu novca putnicima? - pitao je Alfirović.

Kako je istakao, prema njihovom mišljenju, jedino sud može da odgovori na to pitanje. 

- Očigledno je da putnici treba da podnesu privatne tužbe protiv osiguravajućih kuća koje ne žele da im isplate štetu zbog bankrotstva agencija - smatra Alfirović.

Kako objašnjavaju, na osnovu odluke o uslovima za osiguranje od odgovornosti turističkih agencija za slučaj nemogućnosti plaćanja i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, osiguravač nije u obavezi da isplati naknadu ako je ona posledica više sile.

- Takav je slučaj vanredno stanje, proglašeno sa početkom pandemije, odnosno nepredviđeni događaj na koji ugovorne strane nemaju uticaja - kažu u ovoj osiguravajućoj kući.
Nema dobre volje

Direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija ("Juta"), Aleksandar Seničić za Informer potvrđuje da je od početka epidemije koronavirusa u Srbiji ključ u bravu stavilo 10 agencija. 

- Naše procene govore da je vrednost neiskorišćenih putovanja u agencijama koje su bankrotirale između milion i dva miliona evra i da je broj putnika koji su oštećeni oko 3.000.  Viša sila na koju se pozivaju osiguravajuća društva je diskutabilna. Ne vidim da postoji dobra volja da se tim ljudima nadoknadi šteta. "Kompas" je prvo imao polisu "Milenijum osiguranja", a od januara 2020. godine je bio kod "Triglava". Postavlja se pitanje zašto bi se agencije uopšte osiguravale ako putnici neće moći da budu obeštećeni. Kovid se može tretirati kao viša sila, ali ljudi ipak na kraju nisu iskoristili zamenske vaučere, jer je agencija otišla u stečaj - ističe Seničić.

Koje su agencije bankrotirale

* "Kompas", Novi Sad
* "Muzenidis", Beograd
 *"Aleksandrija travel", Beograd 
* "Diskaveri holidej tedi", Beograd
* "MM gold", Čačak
* "MM turs", Niš
*"Alma holidejs", Beograd
* "Faros turs", Beograd
 

Šta je polisa osiguranja agencije

U polisi osiguranja, između ostalog, navedeno je šta pokriva osiguranje:

* osiguranje od odgovornosti turističkih agencija za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku
* u slučaju insolventnosti osiguranjem se obezbeđuju:
- troškovi nužnog smeštaja, ishrane i povratka putnika u mesto polaska
* u slučaju štete nanete putniku
* potraživanje uplaćenih sredstava putnika po osnovu ugovora o turističkom putovanju koje osiguranik nije realizovao
- potraživanje uplaćenih sredstava putnika u slučaju otkaza putovanja
* osigurana suma iznosi 250.000 evra i predstavlja maksimalnu obavezu osiguravača



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.