Kad RAČUNARI izazivaju glavobolju, ZAMOR OČIJU, kratkovidost... Pomaže VEŽBA 20-20-20!

Shutterstock

21:00 Ljubav i zdravlje 0

ljubav&zdravlje/N.L. | 22. 02. 2021.

Kad RAČUNARI izazivaju glavobolju, ZAMOR OČIJU, kratkovidost... Pomaže VEŽBA 20-20-20!

Napetost očiju je sveprisutna kod osoba koje provode sate i sate gledajući u ekrane računara, tableta i telefona, kaže dr Aleksandra Eger, ali postoji više stvari koje možete da uradite da biste umanjili ovaj problem

Oči mogu da budu prozori vaše duše, ali kada se preforsiraju, postaju vrata za bol, glavobolje, pa čak i kratkovidost. Nažalost, napetost očiju je sveprisutna kod osoba koje provode sate i sate gledajući u bleštave ekrane računara, tableta i telefona, kaže dr Aleksandra Eger, oftalmolog Opšte bolnice "Bel Medic", ali postoji više stvari koje možete da uradite da biste umanjili ovaj problem. Pre svega, pružite očima više odmora.

Shutterstock

Suncem protiv kratkovidosti

U poslednje vreme je kod dece i odraslih primećen i porast kratkovidosti, što se, mada to još nije dokazano, dovodi u vezu sa sve većim brojem sati pred ekranima.
- Postoji studija koja je pokazala da su deca koja provode više sati napolju - gde su izložena sunčevoj svetlosti, pod čijim dejstvom se luči hormon dopamin i koji utiče na smanjenje rasta oka - manje kratkovida. Kod kratkovidosti je, inače, veća očna jabučica i što je oko veće, veća je kratkovidost. Ovo je posebno važno u periodu najvećeg rasta, dakle, u pubertetu, kao i kod dece koja imaju genetsku predispoziciju za kratkovidost. Kod dece, a naročito kod tinejdžera, imamo i tzv. lažnu kratkovidost, koja nastaje kao posledica spazma mišića koji učestvuju u akomodaciji, odnosno izoštravanju slike na blizinu - pojašnjava dr Aleksandra Eger.

- Tegobe koje nastaju kao posledica predugog rada ispred neke ekranizovane površine mogu da se podele u tri grupe simptoma. U prve spadaju problemi sa vidom kao što su: teškoće u fokusiranju, promene u percepciji boja ili osetljivost na bljesak, odnosno pojava treperenja. Slede problemi sa očima poput: osećaja suvoće oka, crvenilo, peckanje, povećano suzenje oka, težina u kapcima, bol u dubini oka, bol prilikom pokretanja oka, nelagodnost kod osoba koje nose kontaktna sočiva, isto tako, razne vrste nelagodnosti kod nošenja naočara. U treće opšte tegobe spadaju: glavobolja, bol u vratu, ramenima, leđima, zamor, pospanost, gubitak tonusa mišića... Iako do sada nema pouzdanih dokaza da sve ovo dovodi do trajnog oštećenja očiju, pacijenti navode da su problemi kontinuirani i da se javljaju svakodnevno, posebno ako ste osam sati upućeni na računar - kaže dr Aleksandra Eger.

I zidovi su važni

Prema rečima naše sagovornice, postoji razlika između gledanja u ekran i štampani materijal, što treba naglasiti.

- I u jednom i drugom slučaju problem je fokus na blizinu i samim tim zamor za određene mišiće oka, pa je posle određenog vremena i kada deca uče i kada gledaju na računar, potreban odmor. Međutim, zamor koji nastaje prilikom gledanja u kompjuter javlja se mnogo brže i smetnje su izraženije nego kada dete taj isti vremenski period provede čitajući knjigu. Ovo se dešava zbog pozadinskog svetla koje se odbija od ekrana, a važno naglasiti da je spektar plave svetlosti onaj koji je najštetniji za oko, koji najviše zamara - napominje dr Eger i navodi koja podešavanja kompjutera i radnih navika treba da uradite da biste olakšali život svojim očima.

pexels.com

- U računar ubacite filtere koji regulišu količinu plave svetlosti (noviji ekrani ih najčešće imaju)
- Ekran, kao i oči ne treba da gledaju direktno u izvor svetlosti, tj. prozor (izvor svetlosti) treba da bude sa strane
- Ekran udaljite 50-70 centimetara od sebe i postavite ga tako da bude nagnut 10-20 stepeni ispod nivoa očiju (ovo je važno i zbog vratnog dela)
- Intenzitet svetla na ekranu, koliko je moguće, prilagodite okolnom osvetljenju (ne treba da bude ni bleštavo, ni tamno)
- Podesite veličinu teksta prema svojim potrebama
- Ako nosite naočare za čitanje, ne koristite ih za kompjuter, jer razdaljina nije ista. Uzmite posebne, najbolje one koje imaju "kontrol blu" efekat, a prodaju se i bez dioptrije
- Važni su čak i zidovi. Bilo bi idealno da ne reflektuju previše svetlosti, da ne budu čisto beli, niti sjajni, već matirani

Deca - koliko sati maksimalno ispred ekrana?

* Za decu do 10 godina - preporuka je 30 minuta dnevno, maksimalno
* Između 10-12 ili 13 godina - sat vremena dnevno
* Između 14-15 godina - dva sata dnevno
* Između 16-18 - tu je već teško sprovesti ograničenja
Napomena: ako deca nose naočare, treba obavezno da ih nose tokom celog dana, a naročito kada su za ekranom

- Svim osobama koje rade ispred računara uvek savetujemo da na svakih 20 minuta naprave pauzu. To je ono čuveno pravilo "20-20-20" - posle 20 minuta gledajte 20 sekundi u daljinu od 20 fita ili šest metara, recimo kroz prozor, jer se na taj način mišići koji učestvuju u izoštravanju slike na blizinu relaksiraju. To im je jedini način odmora - sugeriše oftalmolog dr Eger.

Tikovi, suzenje...

Ako ni to ne pomaže, odnosno ako i posle toga osećamo zamor i težinu, bilo bi dobro da na desetak sekundi potpuno zatvorimo oko, i tako više puta.

Shutterstock

- Ovde ulazimo u drugu problematiku, jer duži fokus na blizinu refleksno smanjuje broj treptaja u minuti, čak i do 4-5 puta, što dovodi do sindroma suvog oka, gde se javlja crvenilo i iritacija, osećaj peckanja... Ovo se dešava i prilikom čitanja, ali je potreban mnogo duži vremenski period da se oko zamori. Zato se, naročito onima koji rade za računarom i koji zbog prirode posla ne mogu da prave pauze savetuje i preventivno korišćenje veštačkih suza, barem jednom u 2-3 sata u toku rada - naglašava naša sagovornica.

Zbog previše vremena pred ekranima u poslednje vreme je i sve veći broj dece sa tegobama koje su doskoro imali isključivo odrasli, dodaje oftalmolog dr Eger.

- Sve je više dece i u sve ranijem uzrastu se javljaju sa iritacijama i crvenilom, tikovima u vidu pojačanog treptanja, što je refleksna radnja u pokušaju da se nadoknadi nedovoljno vlaženje oka. I pojačano suzenje je jedan od znakova suvoće oka - objašnjava dr Eger.

Zato treba svesno pojačati broj treptanja, preporučuje naša sagovornica.

- Fokus na blizinu nam takođe ne daje da se kapci potpuno zatvore i da se potpuno trepne, te je još jedan razlog da se prave pauze. Mogu i neke vežbice da se rade za mišiće pokretače oka. To može da bude pogled ka gore, ka dole, desno, levo ili u vidu osmice. Isto tako jako dobra vežba, kad se pravi pauza 20-20-20, jeste da se nakon 20 sekundi gledanja u udaljeni predmet fokusirate na vrh nosa - savetuje dr Aleksandra Eger.

Ovo VOĆE je najbolji ČISTAČ JETRE! Naravite UKUSNI NAPITAK za skidanje MASNIH NASLAGA, obaranje HOLESTEROLA i ŠEĆERA!

Ovo povrće ČUVA SRCE i ŽIVCE! Napravite čorbu sa knedlama, VALDORF salatu, BLADI MERI... /RECEPTI/


 


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.