SAD JE SVE JASNO: Zapad isprovocirao rat u Ukrajini
121. 06. 2024. u 21:37
221. 06. 2024. u 21:37
Društvo
Trinaesta konferencija Digital Day, pod sloganom "Shape the Future of AI", koja je održana 21. maja u Domu omladine Beograda okupila više od 500 posetilaca, stručnjaka iz zemlje i sveta, profesionalce iz digitalne industrije, kao i medije. Glavno pitanje ove konferencije je da li danas možemo da nađemo ravnotežu između korišćenja AI u digitalnom marketingu i kreativnih ideja, rešenja i vrhunskih rezultata koji predstavljaju sintezu vizuelne, audio i tekstualne poruke. Odgovor je pomalo neočekivan: svi smo se navikli na to da je AI neizbežan, mnogi su ga uključili u svoje poslove, spremni da mu se prilagode, a ostala je velika dilema - gde su etičke i moralne granice korišćenja ovog moćnog alata.
- Pre skoro 15 godina bili smo skup entuzijasta koji su pokušavali da skrenu pažnju na to zašto je važno digitalno oglašavanje. Nepunih 15 godina kasnije pričamo o tome da li će neka tehnologija preuzeti naše poslove i uticati na naše okruženje - rekao je Nenad Milić, izvršni direktor IAB Srbija. On je rekao da je to upravo simbol Digital Day konferencije - svojevrsna rekapitulacija rasta i razvoja i digitalnog sveta, same konferencije i međusobnog povezivanja.
Na samom početku predstavljen je AdEx izveštaj za 2023. godinu koji je pokazao da ulaganje u digitalni marketing konstantno raste, ali da se način i oblici targetiranja razlikuju od zemlje do zemlje. Samo u 2022. godini na mobilne reklame u Evropi potrošeno je neverovatnih 86 milijardi evra, što je rast za 9,8 posto, a tržište oglasa skoncentrisano je na najsnažnija tržišta UK, Nemačke i Francuske. Najčešći način oglašavanja postao je display, prikazivanje banera korisnicima koji su deo Google Display Network-a, a na osnovu njihovih prethodnih aktivnosti na mreži, a oglašavanje na društvenim mrežama beleži najmanji rast.
U Srbiji se na investicije u digitalne medije u 2023. potrošilo 106,6 miliona evra, što je za skoro trećinu (27,5 posto) više u odnosu na prethodnu godinu. Za razliku od Evrope, kod nas je i dalje najpopularniji način oglašavanja display (68,9 miliona), ali je najveći rast zabeležio paid-for-search (za čak 45 odsto, odnosno 20,2 miliona), gde kompanije plaćaju pretraživačima da budu što bolje pozicionirane na listi pretraživanja. Procenjena marketinška investiciona vrednost društvenih mreža značajno je porasla, a skoro sav budžet odlazi na Fejsbuk (33.854 miliona, odnosno 93 posto). Mobilno oglašavanje čini čak 90 posto display oglasa, a rast onlajn video oglašavanja procenjen je na 21,6 posto i iznosi 19,31 miliona evra. Loša informacija je to što se po glavi stanovnika za reklamiranje izdvaja još uvek jako malo, samo 3 dolara.
Na panelu "Digitalna želja: Otkriće uticaja veštačke inteligencije na evoluciju oglašavanja" Aleksandar Nikolić, direktor marketinga Tesla, rekao je da je veštačka inteligencija dobar asistent, a još uvek loš zaposleni.
Upravo je etika u korišćenju AI alata bila centralna tema ove konferencije, uz podatak da će do 2026. godine do 95 posto sadržaja u digitalnom marketingu biti stvoreno uz pomoć veštačke inteligencije.
Kako je zaključeno, potrebna je ozbiljna komunikacija s klijentima i jasno razgraničavanje šta je proizvod veštačke inteligencije, a šta su u kampanji radili ljudi.
Na panelu "Treći talas digitalnog oglašavanja: Pokretanje Retail Media mreža u Jadranskom regionu" raspravljalo se o evoluciji Retail Media mreža, koje se s pravom nazivaju trećim talasom digitalnog oglašavanja nakon pretrage i društvenih medija. Moderator panela Petar Jevremović, glavni digitalni direktor, Wireless Media Group zajedno sa učesnicima potrudio se da da odgovore na pitanja kako RMN otvaraju potpuno nove izvore prihoda za trgovce.
Jason Wescott, šef globalnog odeljenja za komercijalna rešenja u GroupM Neksus i predsednik Retail Media Network komiteta u IAB Europe, govorio je o uticaju i značaju Retail Media Network (RMN). On je najavio i formiranje Retail Media Network komiteta u okviru IAB Srbija, što je od izuzetnog značaja za naše marketinške agencije koje će od te sinergije imati višestruku korist.
Trgovinski marketing brenda fokusira se na uticanje na trgovinske posrednike (prodavce, veletrgovce) kako bi oni efikasnije promovisali i prodavali njihove proizvode. Troškovi brenda ili reklamiranje i promocija (A&P) ciljaju krajnje potrošače kako bi generisali potražnju. Digitalni mediji za maloprodaju evoluirali su od zakupnine prostora na e-commerce sajtovima, koja je ukorenjena u trgovinskom marketingu, do adresabilnog oglašavanja koje je više nalik na A&P. Dakle, evolucija ka targetiranju ponašanja pojedinačnih potrošača prirodno je privukla A&P troškove. Mogućnost da se prodaja pripiše ovom mediju predstavlja prednost za marketinške stručnjake i budžetske kontrolore koji traže dokaz o povratku investicija za svoje budžete. Ovo je svojstveno modernijim maloprodajnim medijima i pomoglo je rastu industrije, reči su Jasona Wescotta.
Jacek Kniaź iz kompanije Teads, govorio je o digitalnom video oglašavanju, ističući da nas u Evropi tek čeka omnichannel iskustvo, targetirani marketing koji se prilagođava uređaju koji se u tom trenutku koristi. Budućnost medija danas je Connected TV (CTV) – televizija koja podržava striming video sadržaja, što i analiza predstavljene studije pokazuje kao trend.
Iako se najviše pričalo o upotrebi veštačke inteligencije i etičkim granicama koje je neophodno postaviti, u fokusu ove konferencije najavljeno je i ukidanje third-party cookies, na koje se oslanja ceo digitalni marketing.
Do sada odlagano ukidanje kolačića trećih lica, desiće se krajem sledeće godine, a zaključak panela "Kolačići su mrtvi, živeli kolačići" dao je Boris Perić, direktor performans marketinga, Shoppster, rekavši da je njegova procena da će zbog ovih izmena oglašavanje poskupeti, i da će svi u lancu morati da nađu način da se ovim promenama prilagode bez većih šteta.
Svest od značaju kolačića trećih lica, pokazalo je istraživanje, veća je u Srbiji nego u Evropi, ali je važnija činjenica da većina ispitanika na pitanje da li je spremna za ukidanje kolačića, odgovorila negativno, što znači da je pred nama posao edukacije zaposlenih u digitalnom marketingu i kreiranje novih puteva za pristup konzumentima.
O važnosti podataka govorio je Aleksandar Babić iz Yandexa ističući da su za dobru reklamu najvažniji kvalitetni podaci. "Danas na svetu postoji 128 GenAI modela i razvijaju se u 107 kompanija, a svega 11 kompanija razvija više od jednog modela".
Da je sudbina medija u doba veštačke inteligencije svetla, zaključili su učesnici u panelu o medijima u doba AI. Novinarima su ponuđeni brojni AI alati koji rešavaju probleme sažimanja i opremanja tekstova, SEO i provere podataka, ali na njima ostaje ono najvažnije - misao, ideja, vest koju niko nema, umetnost pisanja. "Neće vas zameniti AI alat, zameniće vas neko ko taj alat ume da koristi", rekla je Bojana Soro, analitičarka podataka, SmartOcto.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Aleksandar Ugljevarević, partner u LMS Digital, pričao je o pravnom aspektu korišćenja veštačke inteligencije. "Amerika inovira, Kina replikuje, Evropa reguliše", kažu, a to potvrđuju i podaci po kojima se očekuje da će evropski Akt o veštačkoj inteligenciji do kraja godine usvojiti i Srbija, a on već sad utiče na kompanije koje posluju sa zemljama Evropske unije.
Može li veštačka inteligencija da zameni ljudski kontakt bila je tema završnog panela „AI i ljudski um: Između stvarnosti i fikcije“. Psihološkinja Milica Krstić istakla je da je najveća pretnja po mentalno zdravlje osoba koje se oslanjaju na AI, nemanje ljudskog kontakta.
Program u sali Amerikana zatvorio je Aleksandar Nikolić, AiChatBot.rs, analizirajući najnovije trendove i studije slučaja, i pokazao kako AI četbotovi mogu da unaprede komunikaciju između brenda i korisnika, uz personalizovanu uslugu.
Konferencija je završena dodelom tradicionalnih MIXX Awards nagrada za najbolje digitalne kampanje i projekte.
Nagrade za najbolje digitalne kampanje i projekte dodeljene su 21. maja u okviru konferencije Digital Day u Domu omladine Beograda.
Mixx Awards stručni žiri ove godine su činili: Nikola Parun, Ovation BBDO, Monika Pehar, Degordian, Igor Radulović, Žiška, Slavica Božić, Pioniri, Sandra Topalović, Popular/Polet Group, Vladimir Kondžulović, McCann, Predrag Vojinović, Method Agency, Nenad Danilović, Advertiser Serbia, Jovan Praštalo, A1 Srbija, Aleksandra Stevović, PepsiCo, Ognjen Rackov, N Sport i Stefan Tošović, Buro.Serbia i Milica Radović, Friday Finally, koja je i predsednica žirija.
Dobitnici IAB MIXX Awards za 2024. godinu u narednih 13 kategorija su:
Brand Advertising – Munchmallow – Sav od igre, Žiška za Jaffa Crvenka
Innovation – A1 NEO23 – A1 Horor priče, Žiška za A1 Srbija
Social Media – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
Viral – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Content – Our Beat, Ovation BBDO za Triple Jump – Converse Srbija
Influencer Campaign – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Employer Branding – Kadar da prodaš ovaj proizvod?, Represent Communications
Digital Activation – Kasato Kukica, Žiška za Kasato, Jaffa Crvenka
Media Strategy – Method x Ananas: Medijska strategija, Method za Ananas
Campaign Effectiveness – Doritos Vrh trougao, Ovation BBDO za Marbo (PepsiCo)
Social Good – Kontroliši se, Ovation BBDO ft Movember Banja Luka
E-Commerce – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
TikTok – Polovnjaci: Od Yuga do Mercedesa za 6 meseci, Smartpoint Adria za Polovne automobile
Za IAB MIXX Grand Prix takmičili su se pobednički radovi iz svih kategorija, a stručni žiri tajnim glasanjem na sam dan svečane dodele doneo odluku o pobedničkoj kampanji.
Mixx Awards Grand Prix dodeljen je kampanji Munchmallow – Sav od igre, Žiška za klijenta Jaffa Crvenka.
Međunarodno priznanje Mixx Awards dodeljuje Interaktivni advertajzing biro Srbije, a ove godine je bila dodeljena sedmi put zaredom.
Miloš Pavlović iz Narodnog pokreta Srbije (NPS) MIroslava Aleksića, naveo je da će ova stranka, pokret Novo lice Srbije, Demokratska Stranka i Ekološki ustanak zajednički delovati u ovom sazivu Skupštine grada.
21.06.2024
11:35
Boško Šindić iz stranke SRCE Zdravka Ponoša rekao je da državu "čeka vruća politička jesen, imajući u vidu da ovaj režim nema podršku građana"!?!
21.06.2024
11:16
Danas se održava konstitutivna sednica Skupštine grada Beograda, na kojoj će biti verifikovani odbornički mandati. Pored toga, trebalo bi da budu izabrani predsednik i zamenik predsednika Skupštine, kao i sekretar i zamenik sekretara.
21.06.2024
10:55
Lider pokreta "Kreni-promeni" i propali kandidat za gradonačelnika Beograda Savo Manojlović izjavio je da će odbornici tog pokreta danas verifikovati odborničke mandate u parlamentu Beograda, a onda "iz protesta" napustiti sednicu Skupštine.
21.06.2024
10:47
Lider Pokreta slobodnih građana Pavle Grbović, gostovao je na tajkunskoj televiziji N1, u kojoj je otkrio da postoji nepoverenje među članovima srpske opozicije.Voditeljka N1: "Da li postoji duboko nepoverenje u opoziciji?"
19.06.2024
08:31
Gost "Glavnog dnevnika" Informer televizije bio je Miodrag Kapor, stručnjak za energetiku. On je govorio o današnjem kolapsu energetskih sistema u regionu.
21.06.2024
20:58
Profesor dr Mina Zirojević, ekspert za geopolitiku i advokat Stevan Damjanović bili su gosti Informerovog specijala povodom energetske krize u regionu.
21.06.2024
19:59
Gosti "Info dana" televizije Informer bili su Ljubinka Milinčić, glavna i odgovorna urednica portala "Sputnjik" i profesor dr Milan Petričković sa Fakulteta političkih nauka. Centralna tema na koju su govorili bio je kolaps energetskih sistema u zemljama širom našeg regiona.
21.06.2024
18:04
Profesor dr Branko Nadoveza sa Insituta za noviju istoriju Srbije govorio je o trenutnom stanju na Balkanu, kao i o kolapsu energetskih sistema širom regiona tokom gostovanja u "Info danu".
21.06.2024
16:33
Devojčica (15) koju je udario automobil u naselju Resnik u Beogradu zadobila je povrede glave.
21.06.2024
21:12
U naselju Karaburma u Beogradu pronađeno je telo muškarca D.M. (60)
21.06.2024
20:27
U Zemun Polju došlo je do incidenta kada je na radnika na gradilištu pao ogroman teret.
21.06.2024
18:44
Muškarac četrdesetih godina doživeo je šok danas, oko 10 časova, kada je na njega nasrnula neuračunljiva žena na uglu Mileševske i ulice Radoslava Grujića na Vračaru!
21.06.2024
18:23
Policija u Bečeju, kako smo objavili, uhapsila je danas R. P. (28) i sedamnaestogodišnjaka iz okoline ovog mesta zbog sumnje da su sinoć usmrtili šezdesetogodišnjeg čoveka u Bačkom Gradištu.
21.06.2024
17:59
Trener fudbalera Partizana, Aleksandar Stanojević (50), sumirao dosadašnji period rada, otkako se nedavno po treći put vratio na klupu.
21.06.2024
20:53
Francuz oduševljen što će naredne sezone nositi crno-beli dres.
21.06.2024
22:09
Fudbalska reprezentacija Austrije savladala je Poljsku sa 3:1 (1:1) u 2. kolu grupe D na Evropskom prvenstvu u Nemačkoj.
21.06.2024
19:56
Provalnici mu upali u vilu dok je pratio Evropsko prvenstvo.
21.06.2024
17:11
Reprezentacija Škotske u poslednjem kolu Evropskog prvenstva u Nemačkoj biće lišena pomoći Kirana Tirnija (27) koji je doživeo tešku povredu.
21.06.2024
21:15
Ukrajinske oružane snage izgubile su 4.290 vojnika u borbama sa ruskom grupom Jug tokom protekle nedelje, saopštilo je u petak Ministarstvo odbrane Rusije.
21.06.2024
19:07
Generalni sekretar NATO Jens Stoltenberg izjavio je da bi Alijansa u određenom trenutku mogla da razmotri uvođenje sankcija Kini zbog podrške Rusiji.
21.06.2024
18:51
Prva saznanja hrvatskih institucija i kompanija zaduženih za snabdevanje električnom energijom o uzrocima kolapsa elektroenergetskog sistema u Dalmaciji, BiH, Crnoj Gori i Albaniji upućuju na kvar na dalekovodu između Albanije i Grčke.
21.06.2024
21:24
U prodavnici namirnica "Med bučer" u američkoj saveznoj državi Arkanzas, dogodila se pucnjava gde je počinilac ušao u lokal i nasumično otvorio vatru na potrošače i radnike.
21.06.2024
21:02
Bolnice u regionu masovno optuštaju bolesnike na kućno lečenje zbog kolapsa energetske mreže, a u pojedinim bolnicama ne rade ni pomoći agregati.
21.06.2024
19:17
Pored brojnih scena koje su postale antologijske u filmu je i mnogo citata koji se i danas prepričavaju.
21.06.2024
12:37
Prvo veče "Belgrade Beer Festa" obeležili su spektakularni nastupi, a večeras vas takođe očekuje luda atmosfera!
21.06.2024
12:36
Jugoslovenska kinoteka prikazuje ciklus filmova američkog reditelja Sidnija Lumeta (1924-2011), od 21. do 25. juna u sali u Kosovskoj ulici, povodom stogodišnjice rođenja tog velikana svetskog filma.
21.06.2024
12:00
Princ Vilijam danas puni 42 godine.
21.06.2024
11:19
Sezona letnjih odmora je počela, a Srbija itekako ima šta da ponudi kako domaćim tako i stranim turistima. Za male pare može se uživati u čarima naših sela, domaćim gurmanlucima i besprekornoj prirodi.
21.06.2024
20:01
Postoje neke stvari koje emocionalno inteligentni ljudi zaista nikada ne rade.
21.06.2024
18:00
Muškarcima koji misle da nemaju dovoljno seksa, stručnjak je poručio da ih žene odbijaju iz više razloga i savetovao ih šta da urade.
21.06.2024
17:30
Novo istraživanje pokazalo je vezu između zatajenja srca (slabljenje rada srca) i gubitka čula mirisa.
21.06.2024
17:00
Letenje avionom ima neobične efekte na naše zdravlje, a postoje načini da povećate svoju bezbednost.
21.06.2024
16:00
Rijaliti učesnica progovorila je o intervenciji kojoj je bila podvrgnuta ranije u toku dana.
21.06.2024
21:01
Starleta se pohvalila skupocenim aksesoarima koje je pazarila.
21.06.2024
20:01
Istaknuta pevačica narodne muzike prokomentarisala je hit-snimak na kojem novčanicom kiti svoju koleginicu.
21.06.2024
19:31
Komšije poznatog para tvrde da se pevač mnogo promenio od kada je oženio Katarinu.
21.06.2024
18:47
Čuveni kompozitor smatra da današnja muzika srlja u propsast jer su skandali postali važniji od pesme.
21.06.2024
18:22
Vidomir Kojadinović (74) penzioner iz Mokre Gore i najpoznatiji seoski influenser zbunio je danas pratioce najnovijom objavom na Fejsbuk profilu...
21.06.2024
18:37
Robert Stanimirović (54) biznismen iz Australije nikada nije zaboravljao svoje korene. Rođen je u Melburnu, ali odlično govori srpski i s ponosom je, kaže, uvek govorio da je Srbin.
21.06.2024
17:01
Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu jedan je od retkih koji posle prijemnog ispita javno objavljuje uspeh kandidata. Ova praksa uvedena je 2022, a i prošle i pretprošle godine izdvojili su se đaci jedne gimnazije!
21.06.2024
14:28
Brioni su nacionalni park i čuveno hrvatsko letovalište koje čine nekoliko ostrva i danas se pominje kao omiljeno mesto za odmor Josipa Broza Tita. Ali, i Srbija ima Brione...
20.06.2024
17:51
Piroćancima, i starijim a naročito onim mlađim, nikad nijedan stranac u gradu nije privukao toliko pažnje kao ovaj Italijan!
20.06.2024
17:15
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.